Pijnbestrijding door acupunctuur: hoe werkt dat precies?

Dat wij mensen niet houden van pijn is iets waar we het bijna allemaal wel over eens zijn. Pijnklachten als rugpijn, nekpijn, schouderpijn maar ook hoofdpijn of migraine kunnen ons dagelijks leven zeer ontregelen. Lees gauw verder om te kijken hoe acupunctuur werkt als natuurlijk middel om pijn te bestrijden.

Pijn, wat is dat eigenlijk?

Pijn is een waarschuwingssignaal aan de hersenen dat ontstaat door een sterke prikkeling ergens in of op het lichaam. Hiermee zegt het lichaam eigenlijk tegen de hersenen dat er iets onplezierigs gebeurt, waarna de hersenen indien mogelijk kunnen handelen om de pijn te verhelpen. De pijnreceptoren van de zenuwen worden geprikkeld en vervolgens krijgen de hersenen een signaal van pijn. Pijn kan van korte duur zijn, maar helaas zijn klachten als rugpijn, nekpijn, schouderpijn en hoofdpijn en migraine soorten pijn die meestal niet vanzelf over gaan.

Alternatieve geneeswijzen voor pijnbestrijding

Soms kan reguliere geneeskunde effectief zijn bij de bestrijding van pijn. Echter komt het ook vaak voor dat klachten onverklaarbaar zijn, er geen afdoende therapie beschikbaar is of dat reguliere behandeling niet werkt. Niet iedereen vindt het prettig om medicijnen of zware pijnstillers te gebruiken, dus in deze situaties bieden alternatieve geneeswijzen als acupunctuur uitkomst.

Pijnbestrijding door middel van acupunctuur

Acupunctuur blijkt zeer effectief bij het bestrijden van langdurige of moeilijk te verklaren pijnklachten. Pijn is vaak een combinatie van een aantal oorzaken en de acupuncturist bekijkt al deze factoren zorgvuldig om de beste pijnbestrijdingsbehandeling te bepalen. Acupunctuur bij pijn richt zich op het zelfhelend vermogen van het lichaam door de aanmaak van lichaamseigen pijnstillers en ontstekingsremmers te stimuleren. Dit zorgt voor snel, maar vooral langdurig effect.

Acupunctuur bij lage rugpijn, nekpijn en schouderpijn

Pijn in de rug, nek of schouders is vaak het gevolg van stress, maar ook een verkeerde houding of het maken van een verkeerde beweging kunnen lage rugpijn veroorzaken. Bij lage rugpijn is er sprake van een blokkade van de energiestromen in het zenuwstelsel. Deze zorgt weer voor de opslag van afvalstoffen en al deze factoren samen veroorzaken een gevoel van pijn. Acupunctuur is zeer effectief bij het opheffen van dit soort energieblokkades. Een behandeling met acupunctuur is 100% natuurlijk en heeft een langduriger effect dan reguliere pijnbestrijders. Lees hier meer over acupunctuur en pijnbestrijding

Acupunctuur bij hoofdpijn en migraine

Hoofdpijn en migraine zijn vervelende klachten die helaas heel veel voorkomen. Soms als gevolg van stress, soms als gevolg van spierspanningen elders in het lichaam, maar ook vaak genoeg is hoofdpijn onverklaarbaar. Acupunctuur pakt hoofdpijn doelgericht aan door te kijken naar het algehele welzijn van het lichaam. Soms is de hormoonbalans verstoord of zit er veel stress in het lichaam opgeslagen. Uw acupuncturist kijkt altijd samen met u naar de oorzaak van uw klachten en past daarop een behandeling op maat aan. Lees hier meer over acupunctuur tegen hoofdpijn en migraine

Is acupunctuur zelf eigenlijk pijnlijk?

Wij krijgen vaak de vraag of acupunctuur pijn doet. De meeste mensen hebben helemaal geen last van een acupunctuurbehandeling omdat de naaldjes zó dun zijn dat je ze niet of amper voelt. Acupunctuur is dan ook volledig ongevaarlijk. Meer weten over behandeling met acupunctuur? Neem gerust contact op met een van onze acupuncturisten in Hoofddorp, Voorburg, Breukelen en Nieuw-Vennep.