Fibromyalgie & Rheuma

Fibromyalgie in combinatie met Acupunctuur

Fibromyalgie, ook wel weke delen reuma genaamd, is een reumatische aandoening. Helaas wordt fibromyalgie vaak na lang en intensief dokters bezoeken (h)erkend. De diagnose kan alleen door een reumatoloog worden gesteld. Deze aandoening kenmerkt zich door pijn in het 'bewegingsapparaat' die meestal van chroniche aard is. De pijn bevindt zich in onder andere spieren, gewrichtsaanhechtingen en pezen in het hele lichaam.

De pijn wordt door veel patienten omschreven als een vorm van spierpijn die je normaal ook voelt als je een zware griep hebt. Alleen hebben Fibromyalgie-patienten dit bijna dagelijks. De pijn komt voornamelijk voor in de nek, schouders, handen, bekken, benen, voeten, en de rug. Helaas is de pijn niet het enige probleem.

Veelgehoorde andere klachten zijn:

• Slecht slapen, al dan niet door de pijn
  • Vermoeidheid
  • Darmklachten
  • Storing in de hormoonhuishouding
  • Depressiviteit
  • Hoofdpijn en/of duizeligheid

Je kunt met fibromyalgie over het algemeen goed behandeld worden met TCM/Acupunctuur. Er is vaak sprake van zogenaamde Milt pathologie of een Bi syndroom (chinees voor 'reumatische aandoening').

Behandeling middels Acupunctuur

Op voorhand is het belangrijk om te stellen dat het niet mogeljk is om met acupunctuur fibromyalgie volledig te "genezen". Het is echter goed mogelijk om door middel van het toepassen van acupunctuur een aantal symptomen sterk te verminderen. Een aantal symptomen waarop een sterk invloed uitgeoefend kan worden zijn onder andere:

• Spierpijn
  • Gewrichtspijnen