Hoe werkt acupunctuur bij hormonale klachten?

Hormonen spelen een belangrijke rol in het lichaam van een vrouw. Ze reguleren de menstruatiecyclus, de vruchtbaarheid, de stemming en andere belangrijke onderdelen van het vrouwelijk lichaam. Als de hormonen uit balans zijn kunnen er verschillende klachten ontstaan. Denk aan PMS, een onregelmatige cyclus, ernstige stemmingswisselingen en meer. Acupunctuur helpt om de hormonen weer in balans te brengen, waardoor hormonale klachten afnemen of helemaal verdwijnen. ‘’Had ik dit maar eerder gedaan’’ is iets wat we vaak horen.

Welke hormonale klachten zijn er zoal?

Onderstaande klachten komen vaak voor. Soms zijn ze niet altijd even gemakkelijk te identificeren. We rekenen vermoeidheid of slecht slapen bijvoorbeeld niet altijd snel tot een hormonale klacht. Vaak lopen vrouwen dan ook lang met hormonale klachten rond.

• Menstruatieklachten, PMS, PCOS
  • Overgangsklachten
  • Een onregelmatige cyclusp
  • Problemen met zwanger worden
  • Hoofdpijnklachten
  • Stress en spanning
  • Gebrek aan energie, lusteloosheid

Het balanceren van hormonen met acupunctuur

Acupunctuur werkt met energiebanen (meridianen) in het lichaam. Een blokkade of onbalans in de doorstroom van energie kan leiden tot gezondheidsproblemen, zowel fysiek als mentaal. Volgens de TCG (Traditionele Chinese Geneeskunde) is een hormonale disbalans vaak het gevolg van een verstoring in de levensenergie, ook wel bekend als Qi. Door het plaatsen van acupunctuurnaaldjes wordt de doorstroming van energie gestimuleerd en kan de balans worden hersteld. Dit helpt de hormonen en de organen die de hormonen reguleren en produceren in evenwicht te brengen en de klachten te verminderen.

Acupunctuur kan ook de bloedcirculatie verbeteren. Een goede bloedcirculatie is essentieel voor het transport van hormonen door het lichaam en het zorgt ervoor dat de organen die betrokken zijn bij de hormoonproductie goed functioneren. Door specifieke acupunctuurpunten te stimuleren, kan acupunctuur de bloedstroom naar de organen en klieren verbeterd worden en worden hormonale processen ondersteund.

Hieronder leest u verder hoe acupunctuur werkt bij de meest voorkomende hormonale klachten.

Hoe helpt acupunctuur bij menstruatieklachten?

Veel vrouwen hebben last van vervelende menstruatieklachten. Denk aan een heel pijnlijke menstruatie (dysmenorroe), hevige bloedingen of een onregelmatige cyclus. Acupunctuur kan helpen bij het verminderen van deze klachten door het bevorderen van een goede doorbloeding, het ontspannen van de spieren en het verminderen van ontstekingen. Acupunctuur kan daarmee de frequentie en ernst van menstruatieklachten verminderen.

Hoe helpt acupunctuur bij PMS (premenstrueel syndroom)?

Wie veel klachten ervaart in de dagen (of soms zelfs weken) voor de menstruatie kan te maken hebben met het premenstrueel syndroom, beter bekend als PMS. PMS kan zowel fysieke als emotionele symptomen veroorzaken. Denk aan stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, gevoelige borsten, vermoeidheid en meer. Acupunctuur kan helpen bij het reguleren van de hormonale schommelingen die verantwoordelijk zijn voor deze symptomen. Door specifieke acupunctuurpunten te stimuleren, kan het de productie van endorfines en andere neurotransmitters bevorderen, waardoor de symptomen van PMS verminderen. Veel vrouwen ervaren enorme verlichting als ze minder last hebben van PMS.

Hoe helpt acupunctuur bij het ondersteunen van de vruchtbaarheid?

Hormonen spelen een belangrijke rol bij de vruchtbaarheid van een vrouw. Ze reguleren de eicelproductie en de eisprong. Hormonen, zoals luteïniserend hormoon (LH) en follikelstimulerend hormoon (FSH), spelen een belangrijke rol bij het coördineren van deze processen. Acupunctuur kan ook goed worden ingezet als aanvullende behandeling bij vruchtbaarheidsbehandelingen als IUI en IVF. Door middel van acupunctuur wordt de doorbloeding van de baarmoeder verbeterd en kan stress worden verminderd. En dat is weer belangrijk voor een gezonde zwangerschap. Naast dat de vrouw behandeld kan worden met acupunctuur, kan ook de man worden behandeld bij verminderde vruchtbaarheid.

Lees hier meer over acupunctuur bij zwangerschap(swens)

Acupunctuur kan ook een positieve invloed hebben op PCOS (polycysteus ovariumsyndroom), een aandoening die wordt gekenmerkt door hormonale onevenwichtigheden, onregelmatige menstruatie, onvruchtbaarheid en andere symptomen.

Hoe helpt acupunctuur bij overgangsklachten?

Tijdens de overgang ondergaat het vrouwelijk lichaam hormonale veranderingen die gepaard kunnen gaan met symptomen zoals opvliegers, nachtelijk zweten, stemmingswisselingen en slaapproblemen. Door het aanpakken van zowel fysieke als emotionele symptomen kan acupunctuur vrouwen ondersteunen en hun algehele welzijn tijdens deze levensfase verbeteren.

Lees hier ook onze uitgebreide blog over acupunctuur bij overgangsklachten

Wat kunt u zelf doen om uw hormonen in balans te houden? Onze acupuncturisten geven 4 tips

1. Zorg voor gezonde voeding. Eet veel verse groenten, fruit, volle granen, gezonde vetten en eiwitten. Vermijd of beperk sterk bewerkte voedingsmiddelen, toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten. Deze kunnen de bloedsuikerspiegel verstoren en hormonale schommelingen kunnen veroorzaken.
  2. Verminder stress. Chronische stress kan een negatieve invloed hebben op de hormoonbalans. Zoek manieren om stress te verminderen, zoals regelmatige lichaamsbeweging, ontspanningstechnieken als yoga, meditatie of ademhalingsoefeningen.
  3. Beweeg regelmatig. Wandel iedere dag minimaal een half uur en sport een paar keer per week matig tot intensief. Ook hier kan yoga weer goed helpen om de balans tussen Yin en Yang te bevorderen.
  4. Zorg voor voldoende slaap. Een goede nachtrust is essentieel voor een gezonde hormoonbalans. Ga het liefste iedere dag op dezelfde tijd naar bed en vermijd schermen of drukke activiteiten voor het slapen gaan.

Onze acupuncturisten staan voor u klaar om uw hormoonbalans te herstellen

Wilt u eindelijk van uw hormonale klachten af? Dat kan echt! Kom langs in een van onze acupunctuurpraktijken in Hoofddorp, Voorburg, Breukelen, Rijswijk - Delft, Nieuw-Vennep en Wassenaar. Neem hier contact op voor een afspraak! Onze ervaren acupuncturisten helpen u heel graag.